راهنمای گام به گام ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک

سرفصل‌های مقاله

با گسترش استفاده از کارت‌های بانکی در زندگی روزمره، نیاز به سامانه‌ای برای مدیریت و نظارت بر تراکنش‌های مالی بیش از پیش احساس می‌شد؛ در همین راستا، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا به اختصار سامانه شاپرک، در سال ۱۳۹۰ با همکاری بانک‌های کشور راه‌اندازی شد. هدف اصلی از ایجاد شاپرک، ارائه یک سیستم پرداخت ایمن و کارآمد، جلوگیری از تخلفات مالی و توسعه زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی کشور بوده است. 

چرا باید کارت خود را در سامانه شاپرک ثبت کنیم؟

بسیاری از افراد برای انجام امور مالی خود از جمله موجودی گرفتن از کارت بانکی یا انتقال وجه، از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده می‌کنند که امن بودن این اپلیکیشن‌ها بسیار مهم است. طبق دستورالعمل بانک مرکزی، علاوه‌بر اینکه تمامی بانک‌ها و اپلیکیشن‌های انتقال پول باید به سامانه هاب شاپرک متصل باشند، صاحبان کارت هم باید کارت خود را در این سامانه ثبت کنند. 

سامانه ثبت کارت شاپرک مانع از دسترسی پرداخت‌سازان به اطلاعات بانکی شما می‌‎شود و با مدیریت تمامی تراکنش‌ها از کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد. توجه داشته باشید که پرداخت‌ساز به اپلیکشن‌های مانند تاپ گفته می‌شود که امکان کارت به کارت کردن را به‌صورت غیرحضوری را فراهم می‌کنند. 

ثبت کارت در سامانه شاپرک، یک اقدام ضروری برای حفظ امنیت اطلاعات مالی شما است. با این کار، وقتی از اپلیکیشن‌هایی مثل تاپ برای کارت به کارت استفاده می‌کنید، اطلاعات کارت شما به‌صورت مستقیم در اختیار پرداخت‌ساز قرار نمی‌گیرد و تمام تراکنش‌ها از طریق یک کانال امن و تحت نظارت سامانه شاپرک انجام می‌شود.

نحوه ثبت کردن کارت بانکی در سامانه شاپرک

ثبت کردن کارت در شاپرک، فرایندی یک‌باره‌ و رایگان است که به شما امکان می‌دهد تراکنش‌های مالی خود را به‌صورت ایمن‌تر و سریع‌تر انجام دهید. برای انجام این کار، می‌توانید از اپلیکیشن‌های موبایلی معتبر مانند تاپ استفاده کنید. لیست کامل این اپلیکیشن‌ها در بخش «شرکت‌ها و برنامک‌های مجاز» در وب‌سایت رسمی شاپرک (shaparak.ir) موجود است.

در ادامه، روش ثبت کارت از طریق اپلیکیشن تاپ را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم تا علاوه‌بر دیگر کارت‌های بانکی، فرایند انتقال پول به کارت هدیه هم به راحتی برای شما امکان‌پذیر باشد.

مراحل ثبت کارت در شاپرک از طریق تاپ

برای ثبت کارت بانکی در هاب فناوران شاپرک از طریق سوپراپلیکیشن تاپ باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. وارد سوپراپلیکیشن تاپ شوید و گزینه کارت به کارت را انتخاب کنید.
  2. شماره کارت مبدا و مقصد را وارد کنید.
  3. در این مرحله باید مبلغ را به ریال وارد کنید.
  4. روی گزینه استعلام که در قسمت پایین قرار دارد، کلیک کنید.
  5. اگر کارت شما در سامانه شاپرک ثبت نشده باشد، با متن «به دستور بانک مرکزی برای امنیت انتقال وجه، کارت مبدا باید یک‌بار در سامانه آنلاین بانک مرکزی ثبت شود. برای این کار در فضای امن به سایت شاپرک هدایت می‌شوید» مواجه خواهید شد.
  6. گزینه ثبت کارت را انتخاب کنید تا به وب‌سایت شاپرک منتقل شوید.
  1. در این مرحله با ورود به وب‌سایت شاپرک، باید گزینه «من ربات نیستم» را تایید کنید و ادامه را بزنید.
  2. بعد از انتقال به صفحه جدید، کد ۶ رقمی به شماره همراه شما از طرف شاپرک پیامک خواهد شد که آن را باید در بخش «کد تایید پیامک شده» وارد کنید.
  3. بعد از وارد کردن کد، کافی است تا شماره کارت و تاریخ انقضا را وارد کنید و گزینه «با شرایط و قوانین ثبت کارت موافقم» را علامت بزنید. 
  4. با انتخاب گزینه ادامه، در صورت صحیح بودن اطلاعات وارد شده، به صفحه جدید منتقل و با عبارت «کارت با موفقیت ثبت شد» مواجه می‌شوید.
  5. با لمس گزینه «بازگشت به برنامک» به سوپراپلیکیشن تاپ منتقل خواهید شد.

پس از فعال‌کردن رمز دوم بانکی و ثبت کارت در هاب شاپرک، می‌توانید به‌راحتی مبلغ موردنظر خود را از طریق تاپ کارت به کارت کنید.

علت ثبت‌نشدن کارت در شاپرک چیست؟

با وجود انجام تمام مراحل گفته‌شده، ممکن است همچنان نتوانید کارت خود را در سامانه شاپرک ثبت کنید. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی همچون موارد زیر داشته باشد.

  • عدم‌تطابق اطلاعات: شماره کارت، کد ملی و شماره موبایل ثبت شده در تاپ باید همگی به نام یک نفر باشد؛ در غیر این صورت، با خطا مواجه می‌شوید.
  • اشتباه وارد کردن کد‌: کد پیامک ۶ رقمی را دقیق وارد کنید. در صورت اشتباه وارد کردن، فرآیند ثبت با خطا مواجه شده و انجام نخواهد شد.
  • اشتباه وارد کردن شماره کارت: در صورت اشتباه وارد کردن شماره کارت در فرایند ثبت، در انتهای فرایند با پیام عدم‌موفقیت در ثبت کارت مواجه خواهید شد. 
  • مشکلات سیستمی/ اینترنت: گاهی اوقات مشکل از سیستم‌های بانکی یا اینترنت شما است. از اتصال خود مطمئن شوید و مجددا تلاش کنید. در صورت تداوم مشکل، احتمالا مشکل از سیستم بانکی است و باید بعدا امتحان کنید.

سامانه شاپرک به‌عنوان یک زیرساخت امنیتی در نظام بانکی کشور، نقش مهمی در حفاظت از اطلاعات کاربران و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی دارد. به کمک این راهنمای ثبت کارت در سامانه شاپرک از طریق تاپ، می‌توانید از خدمات انتقال وجه در یک محیط امن و مطمئن استفاده کرده و از امنیت اطلاعات حساب بانکی خود اطمینان حاصل کنید.

تصور کن دنیایی که نه اینترنتی باشه، نه موبایلی و نه حتی ماهواره‌ای! عجیبه، نه؟ ولی من یه دهه‌شصتی‌ام که توی همین دنیای بدون تکنولوژی، لای کتاب‌های رنگارنگ پدرم قد کشیدم. با هزاران داستان رفیق شدم و فهمیدم که گاهی بهترین راه برای لمس قلب‌ها، فقط نوشتنه؛ پس من هم قلم رو با ریتم افکارم می‌چرخونم و جهانم رو روایت می‌کنم…

سوالات پرتکرار

پس از وارد کردن اطلاعات و تایید آن‌ها، کارت شما بلافاصله ثبت شده و قابل استفاده خواهد بود.
 بله، اگر شماره کارت بانکی شما به‌دلیل صدور کارت جدید یا دلایل دیگر تغییر کند، لازم است کارت جدید را در سامانه شاپرک ثبت کنید.
 بله، طبق دستورالعمل بانک مرکزی، ثبت کارت در سامانه شاپرک برای استفاده از خدمات کارت به کارت از طریق اپلیکیشن‌ها و پرداخت‌سازهای غیرحضوری الزامی است.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها