آشنایی جامع با خدمات غیرحضوری مخابرات ایران

سرفصل‌های مقاله

در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای ارائه خدمات غیرحضوری توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف انجام شده است. در واقع علت راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین، کاهش میزان مراجعه حضوری به مراکز و سازمان‌ها بوده و این روش به‌خوبی توانسته از حجم شلوغی و ترافیک کند. شرکت مخابرات ایران، خدمات بسیار متنوعی را به مشترکین خود ارائه می‌دهد که بخش عمده آن‌ها در سایت این سازمان و در درسته خدمات غیرحضوری مخابرات قرار گرفته‌اند. بنابراین دیگر نیازی نیست افراد برای دریافت هر نوع خدمتی به یکی از مراکز این سازمان مراجعه کنند و به‌راحتی می‌توانند در سایت و به‌صورت آنلاین خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. باتوجه‌به اینکه شرکت مخابرات ایران، مشترکین بسیار زیادی دارد، در این مقاله از وبلاگ سوپر اپلیکیشن تاپ به بررسی خدماتی می‌پردازیم که می‌توانید از سامانه این مرکز به‌صورت غیرحضوری دریافت کنید.

منظور از خدمات غیرحضوری شرکت مخابرات چیست؟

در سال‌های گذشته و هم‌زمان با همه‌گیری کووید ۱۹، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی برای راه‌اندازی سامانه‌های آنلاین اقدام کردند تا دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد. در همین راستا، شرکت مخابرات ایران نیز از سامانه‌ای رونمایی کرد که مشترکین می‌توانستند اکثر خدمات این شرکت را به‌صورت غیرحضوری دریافت کنند. اما نکته اصلی این‌جاست که بسیاری از اپلیکیشن‌های پرداخت نیز خدماتی مشابه با مخابرات ارائه می‌دهند که بیشتر شامل پرداخت قبوض است.

مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرد که اکثر سرویس‌های مخابراتی که در حوزه فروش و خدمات پس از فروش هستند، امکان تبدیل شدن به خدمات غیرحضوری مخابرات را خواهند داشت. البته خدمات پس از فروش شامل تمامی خدماتی می‌شود که در بخش سرویس‌های جدید این سازمان نیز قرار می‌گیرند. بنابراین بخش بزرگی از فعالیت‌های این مرکز روی بستر آنلاین قابل ارائه خواهد بود. اما آیا می‌دانید خدمات غیرحضوری مخابرات شامل چه مواردی می‌شود؟

چه خدماتی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شوند؟

مشترکین تلفن‌های ثابت می‌توانند خدمات مختلفی را به‌صورت غیرحضوری از شرکت مخابرات ایران دریافت کنند که به شرح زیر است.

خدمات اینترنت پرسرعت

یکی از خدمات غیرحضوری مخابرات ایران، فروش و تمدید اینترنت پرسرعت است. این سازمان در حال حاضر ۳ نوع سرویس اینترنت ارائه می‌کند که به شرح زیر هستند.

نام سرویس سرعت سرویس ترافیک داخلی ترافیک بین‌الملل مدت قرارداد هزینه ماهانه
اینترنت پرسرعت ADSL2+ 16 مگابایت بر ثانیه از ۱۰۸ گیگابایت تا ۱۱۳۴ گیگابایت از ۴۰ گیگابایت تا ۴۲۰ گیگابایت از ۱ ماه تا ۶ ماه از ۴۳.۰۰۰ تومان تا ۳۲۱.۰۰۰ تومان
اینترنت پرسرعت سرینو (VDSL) 50 مگابایت بر ثانیه از ۳۷۸ گیگابایت تا ۱۱۳۴ گیگابایت از ۱۴۰ گیگابایت تا ۴۲۰ گیگابایت از ۱ ماه تا ۶ ماه از ۱۶۰.۰۰۰ تومان تا ۳۲۱.۰۰۰ تومان
اینترنت پرسرعت تانوما (FTTH) 50 مگابایت بر ثانیه تا ۱۵۰۰ گیگابایت از ۲ گیگابایت تا ۵۰۰ گیگابایت از ۱ ماه تا ۶ ماه از ۵۰.۰۰۰ تومان تا ۴۰۰.۰۰۰ تومان

بسته‌های ترافیک شرکت مخابرات ایران به شرح زیر است.

نام بسته ترافیک قیمت ماهانه
بسته‌های ترافیک اضافی عادی از ۳ گیگ تا ۵۰۰ گیگ از ۸.۰۰۰ تومان تا ۹۳۸.۰۰۰ تومان
بسته‌های ترافیک ساعت خاص (بسته سحرخیز و بسته شب‌نشین) از ۲۰ گیگ تا ۱۵۰ گیگ از ۱۰.۵۰۰ تومان تا ۶۰.۰۰۰ تومان
بسته‌های ترافیک تانوما اتصال از ۵۰ گیگ تا ۱۰۰۰ گیگ از ۱۲۵.۰۰۰ تومان تا ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان

خدمات تلفن ثابت

انواع خدمات غیرحضوری مخابرات برای تلفن ثابت به شرح زیر است.

  • تلفن ثابت بر بستر زوج سیم مسی؛
  • تلفن ثابت بر بستر دیتا؛
  • شبکه هوشمند IN؛
  • سرویس‌های ارزش افزوده؛
  • سرویس‌های ویژه تلفن ثابت؛
  • پیامک تلفن ثابت؛
  • ثبت‌نام تلفن ثابت؛
  • پیگیری ثبت‌نام تلفن ثابت.

خدمات پرداخت قبض

خدمات پرداخت غیرحضوری قبض شرکت مخابرات به شرح زیر است.

  • پرداخت قبض تلفن ثابت؛
  • پرداخت قبض ارزش‌افزوده؛
  • پرداخت قبض تجمیعی.

روش ثبت نام در سایت مخابرات

برای دریافت خدمات غیرحضوری مخابرات باید در سایت این سازمان ثبت‌نام کنید. روش ثبت نام در سایت مخابرات نیز به شرح زیر است.

  1. ابتدا وارد سامانه مدیریت اینترنت مشتریان شرکت مخابرات ایران به آدرس adsl.tci.ir شوید.
  2. وارد بخش ثبت‌نام شده و مشخصات هویتی مانند کد ملی، نام و نام خانوادگی و … را وارد کنید.
  3. رمز عبور را برای پنل کاربری خود تعریف کنید. توجه کنید که رمز عبور باید ۶ تا ۸ رقم باشد.
  4. پس از تکمیل ثبت‌نام، مجدد وارد آدرس بالا شده و نام کاربری و گذرواژه انتخابی را وارد کنید.
  5. صفحه پنل کاربری شما نمایش داده می‌شود. در این بخش به کلیه اطلاعات فردی دسترسی خواهید داشت و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید.

تعداد مشترکین اینترنت شرکت مخابرات چقدر است؟

طبق آخرین آمار، ۴۹% از بازار اینترنت ثابت ایران در اختیار شرکت مخابرات است و تنها ۶% آن در اختیار شرکت‌های FCP قرار دارد. آخرین گزارش رگولاتوری تعداد شهرها و خانوارهای تحت پوشش فیبری تنها تا پاییز ۱۴۰۳ مشخص شده است. طبق این اطلاعات، ۱۱۰ شهر پوششی حدود ۳۰%، ۳۱ شهر پوششی حدود ۳۰% تا ۶۰% و ۷۶ شهر نیز پوششی بالای ۶۰% دارند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین شماره از فصلنامه خود که در پاییز ۱۴۰۲ منتشر شده، مشترکین پهن‌باند ثابت را ۱۱ میلیون نفر اعلام کرده است. جالب است بدانید که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۰.۶۲% کاهش داشته است.

اکنون تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند در کشور به ۱۰۱.۰۱۴.۷۱۹ مشترک رسیده است. از این میان تنها ۱۰.۶۶۰.۷۱۵ مشترک اینترنت پهن‌باند ثابت دارند و سهم شرکت مخابرات ایران-همراه اول از این تعداد مشترک حدود ۵۳.۵۳% است.

سرویس اینترنت مخابرات 

ممکن است برخی افراد اینترنت پرسرعت خانگی خود را از مخابرات تهیه کنند در این صورت شما برای خرید اینترنت نیز می‌توانید از این سایت استفاده کنید. شرکت مخابرات ایران سرویس‌های اینترنت ثابت مختلفی ارائه می‌کند که به شرح زیر هستند.

سرویس اینترنت پرسرعت ADSL

اصطلاح ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line یکی از فناوری‌های زیرشاخه اتصال DSL است. این سرویس از جمله قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید برای دریافت ندارد. اینترنت ADSL در مقایسه با دیگر انواع سرویس‌های اینترنت شرکت مخابرات ایران ارزان‌تر بوده و از طرفی راه‌اندازی آن نیز سریع‌تر و ساده‌تر خواهد بود. این اینترنت، سرعت بارگذاری محدودی داشته و معمولا سرعت دانلود آن کمتر از ۱ تا ۲ مگابایت است.

سرویس اینترنت پرسرعت سرینو (VDSL)

اصطلاح VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line نسل جدید از فناوری‌های زیرشاخه اتصال DSL است که روی بستر کابل‌های شبکه فیبر نوری اجرا می‌شود. سرعت دانلود در اینترنت VDSL حدود ۵ برابر سرعت دانلود در اینترنت ADSL است و حتی به ۳۰۰ مگابایت در ثانیه نیز می‌رسد. سرعت بارگذاری این اینترنت نیز حدود ۱۰ برابر ADSL بوده و به ۱۰۰ مگابایت می‌رسد.

سرویس اینترنت پر سرعت تانوما (FTTH)

اصطلاح FTTH مخفف عبارت Fiber To The Home، اینترنت فیبر نوری گران‌قیمتی است که به جای سیگنال‌های الکتریکی از سیگنال‌های نوری در کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کند. همین موضوع باعث شده تا این نوع اینترنت کیفیت و سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با سرویس‌های اینترنت بالا داشته باشد. از طرفی، اینترنت FTTH در مقابل شرایط محیطی نیز بسیار مقاوم‌تر عمل می‌کند. لازم است بدانید که اینترنت فیبر نوری FTTH شرکت مخابرات ایران تنها به برخی از کاربران در مناطق خاصی از کشور تعلق می‌گیرد.

مراکز مخابرات تهران

مراکز مخابرات تهران به ۷ منطقه تقسیم می‌شود که اطلاعات تماس و ساعت کاری آن‌ها به شرح زیر است.

مرکز مخابرات منطقه ۲

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۲: خیابان نلسون ماندلا، بالاتر از میرداماد، روبه‌روی پارک صبا، خیابان شهید یزدان‌پناه، پلاک ۵۸
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۲: ۲۲۶۲۱۱۳۳ و ۲۲۶۲۱۱۲۲
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۲: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز مخابرات منطقه ۳

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۳: خیابان پیروزی، سه‌راه سلیمانیه، ابتدای خیابان بیمارستان فجر، پلاک ۲
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۳: ۳۳۳۳۴۴۴۴ و ۳۳۳۳۱۵۲۰
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۳: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز مخابرات منطقه ۴

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۴: کاشانی، نرسیده به شهر زیبا، ضلع شمالی پارک کودک
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۴: ۴۴۳۱۱۱۱۱
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۴: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز مخابرات منطقه ۵

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۵: خیابان ۱۵ خرداد غربی، روبه‌روی تامین اجتماعی، مخابرات منطقه ۵
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۵: ۵۵۶۰۳۴۳۴ و ۵۵۶۰۱۱۱۱
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۵: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز مخابرات منطقه ۶

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۶: خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، نرسیده به چهارراه امیراکرم، پلاک ۸۵
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۶: ۶۶۴۱۹۹۹۹ و ۶۶۴۱۸۸۸۸
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۶: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز مخابرات منطقه ۷

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۷: اول خیابان جانبازان شرقی، نبش خیابان برادران مصطفوی (لادن)
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۷: ۷۷۹۰۹۱۹۷ و ۷۷۹۲۰۹۰۲ و ۷۷۹۴۱۷۲۰ و ۷۷۹۱۱۳۴۰
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۷: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

مرکز مخابرات منطقه ۸

  • آدرس مرکز مخابرات منطقه ۸: خیابان آیت‌اله طالقانی، نرسیده به خیابان بهار، روبه‌روی بیمارستان ۵۰۲ ارتش
  • تلفن مرکز مخابرات منطقه ۸: ۸۸۸۳۱۱۱۱ و ۸۸۳۰۳۳۳۳
  • ساعت کار مرکز مخابرات منطقه ۸: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۰۰ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۲:۳۰

دریافت خدمات غیرحضوری مخابرات

شرکت مخابرات ایران خدمات متنوعی را به مشترکین خود ارائه می‌کند. اما در چند سال گذشته بخش اعظمی از خدمات این سازمان روی بستر سامانه آنلاین آن انجام می‌شود و برخی از خدمات مانند پرداخت قبض نیز در اپلیکشن‌های پرداخت مختلف نیز قابل انجام است. 

همان‌طور که اشاره شد خدمات غیرحضوری مخابرات به ۳ دسته اصلی خرید و تمدید اینترنت پرسرعت، خرید خط تلفن ثابت و پرداخت قبض تقسیم می‌شود. البته امکان دارد در آینده نزدیک این سازمان خدمات دیگری را نیز به سامانه آنلاین خود اضافه کند. شما نیز می‌توانید قبض تلفن ثابت خود را از طریق سوپر اپلیکیشن تاپ پرداخت کنید. از طرفی امکان خرید بسته اینترنت همراه اول، ایرانسل و رایتل نیز وجود دارد.

تصور کن دنیایی که نه اینترنتی باشه، نه موبایلی و نه حتی ماهواره‌ای! عجیبه، نه؟ ولی من یه دهه‌شصتی‌ام که توی همین دنیای بدون تکنولوژی، لای کتاب‌های رنگارنگ پدرم قد کشیدم. با هزاران داستان رفیق شدم و فهمیدم که گاهی بهترین راه برای لمس قلب‌ها، فقط نوشتنه؛ پس من هم قلم رو با ریتم افکارم می‌چرخونم و جهانم رو روایت می‌کنم…

سوالات پرتکرار

انواع اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات ایران شامل سرویس اینترنت پرسرعت ADSL، سرویس اینترنت پرسرعت سرینو یا VDSL و سرویس اینترنت پرسرعت تانوما یا FTTH است.
مرکز مخابرات تهران دارای 7 منطقه است که هر کدام زیرمجموعه‌های خود را دارند. 
از جمله خدمات غیرحضوری مخابرات می‌توان به خرید اینترنت پرسرعت، بسته‌های ترافیک، خدمات تلفن ثابت و خدمات پرداخت قبض اشاره کرد. 
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها