راهنمای گام‌به‌گام استفاده از خدمات سامانه سخا

سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی یا «سخا» یک پلتفرم جامع است که برای ارائه خدمات غیرحضوری انتظامی به شهروندان راه‌اندازی شده است. این سامانه طیف گسترده‌ای از خدمات، از جمله درخواست و تمدید گذرنامه، استعلام و پرداخت جرایم رانندگی، خدمات پلیس راهور و وظیفه عمومی، و پیگیری وضعیت پرونده‌های انتظامی را در قالب یک سیستم آنلاین و شفاف ارائه می‌دهد. راه‌اندازی سامانه سخا با هدف کاهش مراجعات حضوری به‌ویژه در دوران شیوع کرونا انجام شد و از آن پس به عنوان یک ابزار ثابت برای شهروندان باقی ماند.

سرفصل‌های مقاله

بسیاری از شهروندان به خدماتی نیاز دارند که مستقیما به نیروی انتظامی مرتبط است؛ مثل خدمات گذرنامه، پلیس راهور، پلیس +۱۰، خدمات وظیفه عمومی، استعلام و پیگیری پرونده‌ها و بسیاری موارد دیگر. به همین منظور و برای تجمیع خدمات و دسترسی آسان‌تر افراد، سامانه سخا از سوی نیروی انتظامی راه‌اندازی شد.

سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی که به اختصار سامانه سخا نامیده می‌شود، پلتفرم جامعی است که خدمات گسترده الکترونیک انتظامی را به‌صورت غیرحضوری در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که نحوه ثبت‌نام در سامانه سخا و استفاده از هرکدام از خدمات آن به چه ترتیب است. 

سامانه سخا چیست؟ 

بسیاری از شهروندان به خدماتی نیاز دارند که مستقیما به نیروی انتظامی مرتبط است؛ مثل خدمات گذرنامه، پلیس راهور، پلیس +۱۰، خدمات وظیفه عمومی، استعلام و پیگیری پرونده‌ها و بسیاری موارد دیگر. به همین منظور و برای تجمیع خدمات و دسترسی آسان‌تر افراد، سامانه سخا از سوی نیروی انتظامی راه‌اندازی شد. حتی موارد ساده‌ای مثل خرید شارژ هم در این سامانه به راحتی قابل انجام است. به این ترتیب هر شهروندی می‌تواند با ثبت نام در سامانه سخا، به تمامی این خدمات در قالب یک پلتفرم دسترسی داشته باشد. 

از دلایل اصلی ارائه و یا شاید سرعت بخشیدن به ارائه چنین سامانه‌ای، شیوع بیماری کرونا بود. به این ترتیب از حجم مراجعه حضوری افراد به‌شدت کاسته می‌شد و احتمال ابتلا و گسترش بیماری کاهش پیدا می‌کرد. بعد از پایان همه‌گیری کرونا نیز خدمات سایت سخا ادامه پیدا کرد. سامانه سخا در کنار خدمات اصلی خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مواردی مثل پرداخت خلافی خودرو است. البته بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که خدمات سخا بسته به نوع خدمتی که استفاده می‌کنید، هزینه دارد. در ادامه این مطلب هرکدام از خدمات سخا پلیس را بیشتر بررسی خواهیم کرد. 

چرا باید در سامانه سخا ثبت نام کنیم؟ 

قبل از اموزش ثبت نام سخا باید بدانیم کاربردهای سامانه سخا چیست؟ مهم‌ترین دلایل استفاده و ثبت‌نام در سامانه سخا مزایایی است که به کاربران خود ارائه می‌دهد. همچنین دسترسی به برخی خدمات مثل استعلام خلافی خودرو، پیگیری وضعیت گواهینامه، ثبت‌نام برای آزمون‌های رانندگی و برخی دیگر از خدمات مرتبط با وسایل نقلیه و رانندگی، صرفا از طریق سایت سخا امکان‌پذیر است. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه سخا عبارتند از:

  1. بهینه‌سازی زمان و هزینه
  2. دسترسی شبانه‌روزی
  3. شفافیت و کاهش اشتباهات
  4. به‌روز بودن اطلاعات
  5. تنوع در خدمات

در ادامه هریک از این موارد را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه: اصلی‌ترین مزیت سایت سخای پلیس، عدم نیاز به مراجعه حضوری شما به دفاتر پلیس است. با استفاده از این سامانه بسیاری از کارهای خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهید. هر چیزی که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شود، قطعا ارزش استفاده را دارد. 
  • دسترسی آسان و ۲۴ ساعته: آنلاین بودن سامانه سخا، به معنای دسترسی به خدمات آن در هر زمان از شبانه‌روز و در هر مکان است و تنها به اینترنت نیاز دارید. 
  • افزایش شفافیت و کاهش اشتباهات: با ثبت نام در سامانه سخا، تمامی فرآیندها الکترونیکی شده و امکان بروز خطاهای انسانی نیز کاهش می‌یابد. تمامی مراحل به صورت شفاف ثبت شده و قابل پیگیری خواهند بود.
  • به‌روزرسانی اطلاعات: اطلاعات کاربران در این پلتفرم، به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود. به این ترتیب شما همواره به آخرین اطلاعات مربوط به پرونده‌ها و خدمات خود دسترسی دارید.
  • امکان استفاده از خدمات متنوع: یکپارچه بودن سامانه سخا، صرفا به دسترسی به طیف گسترده خدمات انتظامی نیست و حتی سرویس ساده‌ای مثل استعلام موجودی کارت هم به صورت آنلاین در اختیار شما خواهد بود. 

در کل این‌‌طور می‌توان بیان کرد که استفاده از سامانه سخا پلیس باعث دسترسی سریع‌تر شما به خدمات نیروی انتظامی می‌شود، مراحل انجام کار راحت به پیش می‌رود، مدیریت اطلاعات شما ایمن‌تر است و در نهایت تمامی فرآیندها نیز شفاف هستند. 

نحوه ورود به سامانه سخا 

دسترسی به سامانه سخا از طریق مرورگر کامپیوتر یا موبایل انجام می‌شود و در حال حاضر اپلیکیشنی تحت عنوان اپلیکیشن سامانه سخا توسعه داده نشده است. برای ورود به سایت سخا باید مراحل زیر را طی کنید؛

  • وارد کردن آدرس سامانه: در قسمت نوار آدرس مرورگر (Chrom, Edge, Safari و …) آدرس sakha.epolice.ir را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید.
  • وارد کردن اطلاعات در صفحه ورود: در این مرحله شما به صفحه اصلی سامانه سخا هدایت می‌شوید.  در این صفحه باید اطلاعات خود را در دو فیلد وارد کنید؛ قسمت «نام کاربری» که همان کد ملی شماست و قسمت «رمز عبور» که آن را در زمان ثبت نام تعیین کرده‌اید.
  • ورود به سامانه سخا: در اینجا هم پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، با کلیک روی گزینه «ورود»، به خدمات سامانه دسترسی پیدا می‌کنید. 

نحوه ثبت نام در سامانه سخا  

برای ثبت نام در سامانه سخا، مراحل ساده‌ای پیش روی شماست. ابتدا با وارد کردن آدرس sakha.epolice.ir وارد صفحه اصلی این سامانه شوید و سپس مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  • در پنجره باز شده، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
  • سپس وارد صفحه احراز هویت می‌شوید که باید کد ملی خود را به همراه عبارت تصویر، وارد کنید. 
  • در صفحه بعدی باید شماره تلفن همراهی را که با کد ملی شما مطابقت دارد (سیم‌کارت حتما باید متعلق به شما باشد)، وارد کرده و روی گزینه «تأیید شماره و ادامه» کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی باید یک رمز عبور قوی برای خود تعریف کرده و کد ۶ رقمی را که برایتان ارسال می‌شود، وارد کنید. 
  • با کلیک روی گزینه ثبت نام، حساب کاربری شما ایجاد خواهد شد. 

پس از تکمیل این موارد، مجددا به صفحه ورود هدایت می‌شوید که در آنجا با وارد کردن کد ملی و رمز عبور، می‌توانید به سامانه وارد شده و اطلاعات خود را مشاهده کنید. تمامی خدمات این سامانه نیز بعد از این در اختیار شما خواهند بود. 

معرفی تمامی خدمات سخا 

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، سامانه سخای پلیس پلتفرم جامعی از خدمات انتظامی است. در این سامانه بخش‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام به یک سرویس خاص و زیرشاخه‌های آن می‌پردازند. در کنار خدمات گسترده‌ای مثل پلیس مهاجرت و گذرنامه و یا پلیس راهور، می‌توانید به خدمات کاربردی و روزمره‌ای مثل پرداخت قبض هم در سامانه سخا دسترسی داشته باشید. در ادامه به جزئیات هر کدام از این خدمات می‌پردازیم. 

خدمات پلیس مهاجرت و گذرنامه

در سامانه سخا، تقریبا تمام امور و مراحل مربوط به اخذ گذرنامه، تمدید آن، پیگیری و موارد مرتبط دیگر قابل انجام است. علاوه بر سامانه سخا؛ شما از طریق سوپر اپلیکیشن تاپ و اتصال مستقیم به این سامانه می‌توانید استعلام وضعیت گذرنامه را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنید.

برخی از مهم‌ترین خدمات بخش گذرنامه سامانه سخا را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • درخواست صدور گذرنامه (تکمیل فرم درخواست و بارگذاری مدارک مورد نیاز)
  • تمدید گذرنامه در صورت منقضی‌شدن یا رو به انقضاء بودن اعتبار گذرنامه)
  • تغییر مشخصات گذرنامه (در صورت تغییر در مشخصات فردی مانند نام، نام خانوادگی یا شماره ملی) 
  • استعلام وضعیت گذرنامه
  • صدور مجوز خروج از کشور

برای استفاده از این سرویس سخا در سوپر اپلیکیشن تاپ شما باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا اپلیکیشن تاپ را دانلود و نصب کنید یا به نسخه وب‌اپلیکیشن تاپ مراجعه کنید؛
  2. در قدم بعدی به قسمت پیشخوان پلیس مراجعه کنید؛
  3. گزینه “استعلام وضعیت گذرنامه” را انتخاب کنید و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید؛
  4. پس از پرداخت هزینه مصوب برای استعلام وضعیت پاسپورت نتیجه استعلام برای شما نمایان خواهد شد.

همچنین شما از طریق همین سامانه هم می‎‌توانید مراحل فرایند پیگیری پاسپورت را طی کنید؛ به این صورت که:

راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی با اینکه در ابتدا شاید موقتی به نظر می‌رسید و به دلیل شرایط اضطراری در کشور (شیوع کووید ۱۹) در اختیار شهروندان قرار گرفت، اما با گذشت زمان کابردی بودن آن برای همه ثابت شد و نقش زیادی در کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و همچنین سرعت بخشیدن به فرآیندهای مختلف ایفا کرد. در حال حاضر سخا پلیس با خدمات گسترده‌ای شامل پلیس گذرنامه، پلیس راهور، نظام وظیفه عمومی، پلیس پیشگیری و بسیاری موارد دیگر، تبدیل به عنصری ارزشمند در کارهای روزمره شهروندان شده است. 

  1. وارد سامانه شوید
  2. بخش پلیس مهاجرت و گذرنامه را انتخاب کنبد.
  3. خدمت مورد نظر خود (لیست پرداخت‌ها، درخواست صدور یا تمدید گذرنامه، درخواست صدور گذرنامه زیارتی، ثبت فقدان گذرنامه، راهنمای ثبت درخواست گذرنامه) را انتخاب کرده و مراحل آن را طی کنید.
  4. پس از انتخاب هر سرویس، به صفحه مرتبط با آن هدایت می‌شوید. بسته به خدمتی که انتخاب می‌کنید، ممکن است که به مدارک هویتی شما نیاز باشد که در این صورت باید این مدارک را بارگذاری کنید.
  5. در پایان نیز هزینه هر سرویس را پرداخت کنید. 

سامانه سخا احراز محل سکونت

بیشترین کاربرد سرویس احراز محل سکونت سامانه سخا، مربوط به زمانی است که شما قصد تعویض یا صدور پلاک برای خودرو و موتورسیکلت خود را دارید، قبل از حضور در مراکز تعویض پلاک باید آدرس محل سکونت خود را در سامانه فراجا ثبت کنید. همچنین برای سامانه سخا تایید کدپستی هم نیاز دارید، برای این کار باید وارد قسمت اطلاعات شخصی خود شوید که در بالای منو و در سمت راست قرار دارد. مراحل انجام این کار به ترتیب زیر است:

  1. انتخاب بخش احراز اطلاعات فردی
  2. انتخاب قسمت ویرایش آدرس
  3. وارد کردن کد پستی در قسمت آدرس و کلیک روی گزینه «ذخیره»
  4. انتخاب گزینه «احراز نشانی از طریق پست»
  5. بازگشت به وب‌سایت و انتخاب بخش «احراز نشانی مشتریان»
  6. انتخاب گزینه «اینجا» در صفحه باز شده
  7. انتخاب گزینه «متقاضی استفاده از سرویس احراز نشانی می‌باشم»
  8. ارسال کد رهگیری به شماره موبایل شما
  9. ارائه کد رهگیری به مامور پست و تایید آدرس

خدمات وظیفه عمومی

یکی از مهم‌ترین خدمات سامانه سخا خدمات وظیفه عمومی است؛ با توجه به حساسیت این موضوع، در سایت سخا هر سرویس یک بخش مجزا دارد که شما می‌توانید مستقیما به آن بخش مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است که در ابتدا باید تمامی اطلاعات فردی و احراز هویت خود را انجام داده باشید. همچنین می‌بایست تمامی مدارک لازم را هم بارگذاری کنید.

در سامانه سخا، خدمات مرتبط با وظیفه عمومی، مثل درخواست مجوزهای خروج از کشور، معافیت‌های تحصیلی دانشجویی، استعلام‌های مختلف، درخواست صدور کارت و موارد مشابه دیگر در اختیار شما هستند. دسترسی به این خدمات نیز با ثبت نام در سامانه سخا و ارائه مدارک لازم برای هر بخش امکان‌پذیر است.

خدمات پلیس آگاهی

در سامانه سخای پلیس شما به خدمات مرتبط با پلیس آگاهی هم دسترسی خواهید داشت که مربوط به موارد مکشوفه مثل اموال و خودرو و پیگیری‌هایی از این قبیل است. برای استفاده از خدمات پلیس آگاهی سخا، شما باید بعد از ورود به سایت سخا، از قسمت خدمات استعلامی، روی گزینه «استعلام‌ها» کلیک کنید. در این بخش امکان پیگیری مواردی که گزارش کرده‌اید، وجود دارد. 

خدمات سخا پلیس راهور

یکی از پرکاربردترین خدمات سامانه سخا مربوط به پلیس راهور است. طیف وسیعی از شهروندان به خدمات متنوع این سرویس نیازمند هستند. تمامی امور مرتبط با راهنمایی و رانندگی از طریق خدمات سخا پلیس راهور قابل انجام است. به عنوان مثال این پلتفرم یکی از روش های استعلام خلافی است که می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خودرو از میزان خلافی خودرو و نوع تخلفات ارتکابی مطلع شوید. برای درک کلی خدمات این سامانه در زمینه پلیس راهور، فهرست زیر کمک زیادی می‌کند؛

  • استعلام خلافی خودرو
  • پرداخت خلافی خودرو
  • تمدید گواهینامه رانندگی
  • ثبت نام برای آزمون رانندگی
  • پیگیری وضعیت قانونی خودرو
  • ثبت نام برای تعویض پلاک
  • امور مربوط به نقل و انتقال بین خریدار و فروشنده
  • خدمات مربوط به وکالت‌نامه تعویض پلاک

برای دسترسی به این خدمات باید از طریق سایت سخا اقدام کنید. به این ترتیب که پس از ورود به وب‌سایت، از منوی سمت راست روی گزینه خدمات پلیس راهور کلیک کرده و سرویس مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید. بسته به اینکه به چه خدمتی نیاز دارید، باید مدارک و اطلاعات مختلفی را ارائه کنید و مبلغ مورد نظر را هم پرداخت کنید. برای یادگیری نحوه تمدید گواهینامه می‌توانید مراحل آن را به صورت کامل در مقاله مربوط به آن بخوانید.

خدمات پلیس پیشگیری

خدمات پلیس پیگیری برای این منظور در سامانه سخا قرار داده شده که شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس، وضعیت پرونده‌های انتظامی خود را پیگیری کنند. هدف از راه‌اندازی چنین خدمتی در سایت سخا، افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی به شهروندان و پیشگیری از ارتکاب جرایم بوده است. به طور کلی می‌توان خدمات این پلیس پیشگیری را موارد زیر عنوان کرد:

  • ثبت درخواست گشت‌زنی
  • اعلام وقوع جرم یا حادثه غیرمترقبه
  • درخواست نصب دوربین مداربسته
  • دریافت مشاوره امنیتی
  • پیگیری شکایات مرتبط با امنیت

علاوه بر همه این خدمات از سامانه سخا می‌توانید نوبت‌دهی دفاتر قضایی را نیز برای پیگیری موارد مربوط به دادگاه‌های قوه قضاییه‌ی کشور را نیز انجام دهید. در صورتی‌که به استفاده از خدمات دفاتر قضایی نیاز پیدا کردید اما با نحوه نوبت گرفتن از دفاتر قضایی آشنا نیستید می‌توانید مقاله مربوط به آن را در بلاگ تاپ مطالعه کنید.

خدمات آنلاین؛ صرفه‌جویی در وقت و انرژی 

راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی با اینکه در ابتدا شاید موقتی به نظر می‌رسید و به دلیل شرایط اضطراری در کشور (شیوع کووید ۱۹) در اختیار شهروندان قرار گرفت، اما با گذشت زمان کابردی بودن آن برای همه ثابت شد و نقش زیادی در کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و همچنین سرعت بخشیدن به فرآیندهای مختلف ایفا کرد. در حال حاضر سخا پلیس با خدمات گسترده‌ای شامل پلیس گذرنامه، پلیس راهور، نظام وظیفه عمومی، پلیس پیشگیری و بسیاری موارد دیگر، تبدیل به عنصری ارزشمند در کارهای روزمره شهروندان شده است. 

سوالات پرتکرار

برخی از خدمات این سامانه رایگان هستند؛ اما برخی دیگر بسته به نوع خدمت و مدارک مورد نیاز، شامل هزینه می‌شوند.
به طور معمول نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توانید اکثر خدمات را غیرحضوری دریافت کنید. اما برای موارد پیچیده‌تر، ممکن است نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس داشته باشید.
در ابتدا شما فقط به کد ملی و شماره تلفن همراهی که به نام خودتان است، نیاز دارید. سپس با توجه به خدمتی که نیاز دارید، باید سایر اطلاعات و مدارک درخواستی را بارگذاری کنید.
استعلام خلافی خودرو، تمدید گواهینامه، ثبت نام برای تعویض پلاک، پیگیری پرونده‌های قضایی و موارد مشابه از جمله خدمات این سامانه هستند.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها