چرا تعرفه های قبوض تلفن ثابت افزایش داشته است؟

سرفصل‌های مقاله

تلفن ثابت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خطوط ارتباطی هنوز هم توسط افراد زیادی استفاده می‌شود. هزینه استفاده از تلفن ثابت در طول ۱۵ سال اخیر تغییری نکرده بود و برنامه‌ای افزایش تعرفه تلفن ثابت وجود نداشت. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دادند که از خطوط تلفن ثابت برای برقراری ارتباط مقرون‌به‌صرفه استفاده کنند؛ اما در حال حاضر تعرفه جدید تلفن ثابت اعلام‌شده و تغییر محسوسی در هزینه قبوض این خطوط ارتباطی مشاهده می‌شود.

برخی از کاربران که درباره افزایش هزینه قبوض تلفن ثابت اطلاعی ندارند، سؤالات متعددی را درباره حق اشتراک یا آبونمان این خطوط ارتباطی مطرح می‌کند. اگر می‌خواهید دلایل افزایش تلفن تعرفه تلفن ثابت را بشناسید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

تعرفه قدیم تلفن ثابت، پیش از تغییرات، چگونه بوده است؟

از سال ۱۳۸۲ تا به امروز تعرفه تلفن ثابت افزایش چندانی نداشته است. به همین دلیل درآمد مخابرات نسبت به مخارجی که دارد، در طول این سال‌ها بسیار کم بود و امکان بهبود کیفیت ارائه خدمات برای این شرکت وجود نداشت. پس از تصویب قانون افزایش تعرفه تلفن ثابت، مبلغ قبوض جدید این خطوط ارتباطی دستخوش تغییر شد. 

تعرفه تلفن ثابت قبل از اجرای این قانون برای تعرفه تلفن ثابت به ثابت داخل استانی ۴۵ ریال، تعرفه تلفن ثابت به ثابت خارج استانی ۳۳۰ ریال، تعرفه تلفن ثابت و همراه اول ۶۲۵ ریال و تعرفه تلفن ثابت به سایر اپراتورها نیز ۶۲۵ ریال بود. همچنین هزینه استفاده از خدمات اینترنتی، عوارض، مالیات و حق اشتراک تلفن ثابت یا آبونمان نیز به مبلغ قبوض صادر شده توسط مخابرات اضافه می‌شد. در حال حاضر این مبالغ تغییر کرده و مبلغ قبوض تلفن ثابت نسبت به گذشته بیشتر شده است.

تعرفه جدید تلفن ثابت، پس از تغییرات، چگونه خواهد بود؟

قبل از هرچیزی لازم است برای پرداخت قبض تلفن ثابت، که درباره هزینه به روز شده خدمات مخابرات نیز اطلاعات داشته باشید. طبق درخواست شرکت مخابرات در پاییز سال ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش تعرفه تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. درخواست شرکت مخابرات ایران این بود که تعرفه تلفن ثابت تغییری نداشته باشد؛ اما هزینه نگهداری خط تلفن از کاربران توسط این شرکت دریافت شود.

طبق پیشنهادی که سازمان مخابرات ایران ارائه کرد، قرار بر این شد که مبلغ منصفانه‌ای بابت نگهداری خطوط تلفن کاربران دریافت شود؛ اما در ازای آن، مکالمه‌های داخلی استانی برای آن‌ها رایگان باشد. در تابستان ۱۴۰۱ این طرح تصویب شده و از سوی ستاد تنظیم بازار به‌طور رسمی ابلاغ شد. 

طبق این طرح، در صورتی که کاربران تمایل به حفظ خطوط تلفن ثابت خودش داشته باشند؛ باید مبلغ تعیین‌شده برای نگهداری از خطوط تلفن ثابت را به‌صورت ماهانه بپردازند. در غیر این صورت، امتیاز خط آن‌ها سلب شده و به فرد دیگری واگذار می‌شود.

مابه التفاوت حداقل هزینه ماهانه در تلفن ثابت چیست؟

طبق آنچه توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت برای تعرفه تلفن ثابت تصویب شده است، شهروندان ساکن شهر تهران باید برای نگهداری از خطوط تلفن ثابتشان ماهانه مبلغ معادله ۴۴۴۴ دقیقه یا ۲۰ هزار تومان را پرداخت کند. سایر مراکز استان‌ها نیز باید به ازای حداقل تعداد دقایق مکالمه ۳۳۳۳ دقیقه، معادل ریالی آن یا ۱۵ هزار تومان را برای نگهداری از خطوط تلفن ثابت بپردازند. این مبلغ برای سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه در نظر گرفته شده است و تعرفه معادل ریالی آن برای نگهداری خطوط تلفن این شهروندان ۱۰ هزار تومان تعیین شده است.

تعرفه مشترکین تجاری نیز طبق تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام می‌شود. این مبلغ از طریق قبض تلفن ثابت از مشترکین به صورت ماهیانه دریافت خواهد شد. برای پرداخت این مبلغ می‌توانید از یکی از روش‌‌های پرداخت قبض تلفن مانند پرداخت با عابر بانک یا به صورت اینترنتی استفاده کنید.

علت اضافه‌شدن حداقل هزینه ماهانه به قبض تلفن ثابت چیست؟

طبق آمارهایی که شرکت مخابرات ایران اعلام کرده است، درآمد این شرکت با هزینه‌ای که برای نگهداری از خطوط تلفن ثابت صرف می‌شود همخوانی ندارد. چون سازمان مخابرات ایران حدود ۲۳ هزار تومان به ازای هر ماه برای نگهداری خطوط تلفن ثابت هزینه می‌کند؛ اما درآمد متوسط این سازمان از هر خط تلفن ثابت حدود ۶ هزار تومان است. به همین دلیل امکان افزایش کیفیت خدمات شرکت مخابرات برای خدمات برای تلفن‌های ثابت وجود ندارد. از جمله علت‌های افزایش هزینه تلفن ثابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دلیل افزایش تعرفه شرح دلیل
هزینه حفظ و نگهداری خطوط سالم تلفن ثابت جلوگیری از تخریب خطوط توسط پیمانکاران و هزینه نیروی کار و تجهیزات لازم با وجود تورم
هزینه تعمیر و تعویض خطوط خراب نیاز به تعمیر و تعویض خطوط پس از اتمام عمر مفید این خطوط و تأثیر تورم روی قیمت سیم‌ها و کابل‌های تلفن‌ها
هزینه توسعه زیرساخت‌ها توسعه زیرساخت‌های مختلف پورت‌های فیبر نوری، جهت بهبود خدمات مشترکین تلفن ثابت
هزینه‌های جانبی هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند سرقت کابل‌های مسی
عدم وجود صرفه اقتصادی برای صدور قبوض عدم ارسال صورت‌ حساب برای چند میلیون خط تلفن ثابت به دلیل هزینه بالای محاسبه و وصول بانکی نسبت به مصرف واقعی کاربران

روش‌های مشاهده حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت

روش‌های مختلفی برای مشاهده قبض تلفن ثابت و پرداخت آن وجود دارد. کاربران با توجه به شرایطی که دارند می‌توانند یکی از این گزینه‌ها را برای بررسی هزینه قبوض تلفن ثابت و پرداخت آن‌ها در بازه زمانی تعیین شده انتخاب کنند. از جمله رایج‌ترین روش‌های پرداخت هزینه تلفن ثابت تهران و شهرستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت قبض تلفن ثابت از طریق شماره ۲۰۰۰
  • پرداخت قبض تلفن ثابت از طریق موبایل با کد دستوری #۲۰۲۰*
  • پرداخت بدهی تلفن ثابت از طریق سایت و اپلیکیشن مخابرات من
  • پرداخت قبض تلفن ثابت از طریق سوپر اپلیکیشن تاپ

اگر تلفن شما بر اثر بدهی قطع شده و پس از پرداخت قبوض خود باز هم تلفن شما وصل نشد حتما مقاله وصل کردن فوری تلفن ثابت را مطالعه کنید.

نحوه پرداخت قبوض تلفن ثابت با سوپر اپلیکیشن تاپ

سوپر اپلیکیشن تاپ یک برنامه کاربردی برای پرداخت قبوض مختلف از جمله قبض تلفن ثابت محسوب می‌شود. برای مشاهده قبض تلفن و پرداخت آن، لازم است که ابتدا این اپلیکیشن را روی گوشی همراه‌تان نصب کنید. سپس از طریق قسمت قبض و دکمه افزودن قبض می‌توانید وارد بخش مربوط به قبوض شوید.

در این بخش، قسمت تلفن همراه یا تلفن ثابت را انتخاب کرده و شماره تلفن‌تان را به همراه کد شهرستان وارد کنید. در نهایت یک نام مانند «تلفن ثابت» برای قبض مورد نظر انتخاب کرده و دکمه تأیید را بزنید. پس از آن می‌توانید قبوض تلفن ثابت خود را به آسانی از طریق این اپلیکیشن کاربردی بپردازید.

جمع بندی

در این مطلب درباره تعرفه تلفن ثابت و دلیل افزایش آن مواردی که باید بدانید را ارائه کرده‌ایم. در صورتی که تا به امروز از تلفن ثابت استفاده نمی‌کرده‌اید، با توجه به خدمات جدید شرکت مخابرات پیشنهاد می‌کنیم که از که از خدمات رایگان تماس‌های داخل شهری این شرکت حتماً بهره‌مند شوید.

چون در هر صورت باید هزینه‌ای که برای نگهداری از خطوط تلفن ثابت در نظر گرفته شده را بپردازید و این مبالغ قابل استرداد یا تغییر نخواهد بود. برای اینکه بدون تأخیر قبض تلفن ثابت خود را بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم که سوپر اپلیکیشن تاپ را نصب کرده و همیشه قبض‌هایتان را در موعد تعیین‌شده از طریق پرداخت خودکار بپردازید.

تصور کن دنیایی که نه اینترنتی باشه، نه موبایلی و نه حتی ماهواره‌ای! عجیبه، نه؟ ولی من یه دهه‌شصتی‌ام که توی همین دنیای بدون تکنولوژی، لای کتاب‌های رنگارنگ پدرم قد کشیدم. با هزاران داستان رفیق شدم و فهمیدم که گاهی بهترین راه برای لمس قلب‌ها، فقط نوشتنه؛ پس من هم قلم رو با ریتم افکارم می‌چرخونم و جهانم رو روایت می‌کنم…

سوالات پرتکرار

تعرفه تلفن ثابت برای تماس‌های بین شهری نسبت به گذشته تغییر کرده و هزینه نگهداری از خطوط تلفن ثابت نیز به قبوض تلفن مشترکین شرکت مخابرات ایران اضافه شده است.
حق اشتراک با هزینه نگهداری تلفن ثابت متفاوت است و مبلغی در حدود 2 هزار تومان بابت آبونمان از مشترکین تلفن ثابت دریافت می‌شود.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها